Kleuteronderwijs
Het onderwijs op de Ark is gericht op het optimaal ontwikkelen van het kind, dit begint bij de kleuters. Wij hebben aandacht voor de gehele ontwikkeling van de kleuter: sociaal-emotioneel, zintuiglijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling.
Kleuters ontwikkelen en leren het beste wanneer het aanbod dicht bij de belevingswereld van het kind staat. In ons aanbod staat zowel proces- als het product centraal en stimuleren wij de zelfstandigheid van de kleuter. Kleuters leren spelenderwijs in een rijke leeromgeving. Bewegen heeft een belangrijke plaats in ons onderwijs. Er is voldoende ruimte voor de eigenheid en de nieuwsgierigheid passend bij een 4 tot 6-jarige.

Onze kernwaarden veiligheid, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en trots geven vorm aan onze visie op kleuteronderwijs.
Veiligheid als basisvoorwaarde voor ontwikkelen:
Het welbevinden van de kleuter staat in ons onderwijs altijd voorop, dit is namelijk de voorwaarde om te kunnen ontwikkelen. Een kleuter voelt zich veilig als hij écht gezien wordt en zichzelf kan zijn in een veilige relatie met de leerkracht en groepsgenoten. Een gestructureerde omgeving, afspraken, regels en routines hebben een gepaste plaats in ons onderwijs. Dit ter ondersteuning van de veiligheidsbeleving van de kinderen.
Betrokkenheid als middel:
Kleuters zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. De leerkracht zorgt voor betekenisvol onderwijs door onder andere gebruik te maken van thema’s en creëert een rijke en prikkelende leeromgeving. Zo wordt de natuurlijke nieuwsgierigheid en de betrokkenheid vergroot.
Verantwoordelijkheid als gezamenlijke taak:
De kleuter, de leerkracht en de ouders zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kleuter. De kleuter wordt op passende wijze medeverantwoordelijk gemaakt voor het eigen leerproces en leert ondertussen wat zijn eigen kwaliteiten zijn. We vinden het ook van belang dat de kleuter leert zijn verantwoordelijkheid voor de omgeving te nemen (zelfstandigheid) en die voor het eigen handelen in de groep. Een kleuter ontwikkelt zich zo van egocentrisch naar sociaal empathisch.
Trots als resultaat:
Een trotse kleuter ontwikkelt zelfvertrouwen en laat betrokkenheid bij het eigen leerproces zien. Leerkrachten zetten bewust positieve feedback in om de successen voor de kleuter zichtbaar te maken. Het resultaat? Trotse kleuters, leerkrachten en ouders.